Project C47

G-DAKK-1In 2006 is de Douglas DC3 G-DAKK uit Engeland naar het Aviodrome in Lelystad gevlogen. Het was de bedoeling om het toestel verder gereed te maken voor commerciele doeleinden zoals rond-en incentivevluchten. Helaas is dit door omstandigheden en veranderende inzichten (noodzakelijk samengaan van DDA en Aviodrome) niet van gekomen en heeft de G-DAKK buiten op het terrein van het Aviodrome de martelingen van weer en wind moeten ondergaan.

Poster3Helaas is er met het toestel onzorgvuldig omgesprongen, motoren zijn niet geconserveerd geweest, kleppen zijn blijven openstaan waardoor er vogels in de motoren zijn gaan nestelen, accu’s kapotgevroren etc. Het vliegtuig is niet in een zgn “storage” programma opgenomen geweest.  Het Aviodrome is in november 2011 failliet gegaan en derhalve moest de G-DAKK van het terrein worden verwijderd. Inmiddels is dat gebeurd en staat het toestel op een locatie waar het gerestaureerd zal worden.  Aviodrome was geen eigenaar maar bruiklener van het toestel met een optie tot kopen. Classic Wings gaat nu proberen het toestel weer luchtwaardig te maken en weer terug in de lucht te brengen. Er zijn niet zoveel DC3 toestellen te koop en al helemaal niet die nog commercieel mogen vliegen zoals de G-DAKK. Het opknappen kost veel tijd en geld. Elk gezond verstand zegt niet doen maar “if you can dream it you can do it”. Achter de schermen is er ruim een jaar gewerkt aan een plan en idee om tot realisatie te komen van dit project.  Besloten is om er een sociaal maatschappelijk project van te maken met behulp van liefhebbers en onder leiding van deskundigen die de passie voor de historische luchtvaart niet onder stoelen of banken steken. Ook zullen wij gebruik maken van luchtvaartstudenten (internationaal), oud monteurs civiel en militair die met FLO zijn en het veel te vroeg vinden om “niks” te doen. Er werd daarvoor tevens contact gelegd met het bedrijfsleven en overheden om draagkracht in welke vorm dan ook te vinden en te krijgen om dit toestel weer in de lucht te krijgen en te houden.

Het vliegtuig wordt nu eerst verder uitvoerig op haalbaarheid van het project in fysieke zin bekeken op Luchthaven Weeze waarna het in diverse projecten opgedeeld en op diverse locaties in Nederland en Duitsland ondergebracht zal worden. Daar wordt onder leiding en supervisie van bedrijven en deskundige mensen de delen van het toestel opgeknapt volgens de geldende standaard. Het toestel heeft in de oorlogsjaren actief meegedaan aan de bevrijding van Nederland en enkel vanuit dat perspectief doen we het toestel en het project eer aan om haar weer in de orginele groene kleur terug te brengen met invasiestrepen en al . Het is een uniek project dat sociaal en maatschappelijk verantwoord is. Op de diverse sub-pagina’s op deze website zullen dadelijk in de toekomst als het project opgestart is de betrokken mensen hun verhaal kwijt kunnen en geven daarmee inzicht over de voortgang van de deelprojecten.

c47Als alle onderdelen/ deelprojecten klaar zijn wordt het toestel weer in elkaar gezet en is het wachten op de grote dag dat zij weer het luchtruim zal gaan kiezen. En moet ze er ongeveer gaan uitzien als hiernaast. Wij hopen van harte dat u dit project ondersteunt en zult gaan volgen. Eventuele donaties (stichting Classic Wings-4-ever)  zijn van harte welkom tijdens, maar zeker ook na de restauratie om het toestel in de lucht te houden. Contact ons als u uw steentje (steen of rots) wilt bijdragen of commerciële mogelijkheden ziet om als partner met ons dit avontuur aan te gaan. Vrijwilligers met sleutelervaring en of specifieke ervaring maar ook met commitment voor de langere termijn zijn zeer welkom.

G-DAKK1

de G-DAKK als F-GEOM in betere dagen net voordat zij op het Engelse luchtvaartregister werd gezet in een overigens zeer mooi kleurenschema.