Klassieke vliegtuigen
Wilt u eens meevliegen in een ander klassiek vliegtuig? Via bevriende stichtingen kunnen wij u vluchten aanbieden in een De Havilland Chipmunk, een laagdekker en eigendom van Classic Wings, Tiger Moth of in een Yak52. Nadat u lid bent geworden van de stichting (eenmalig 10 euro) nodigen wij u graag uit voor een vlucht in een van deze klassieke trainings-vliegtuigen. U krijgt een vliegoverall aan en maakt direct deel uit van onze missie. Ook hier zult u versteld staan van passie waarmee gevlogen wordt.
Stuur een mailtje naar info@classicwings.nl en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op voor een vlucht.
De Havilland Chipmunk DHC1 en Tiger Moth DH82a
De twee voorlopers van de Chipmunk (DHC1) waren de DH Moth (DH60) en de Tiger Moth (DH82A). Vooral de Tiger Moth, een dubbeldekker, is erg bekend geworden als basistrainer. Toen de tweede wereldoorlog ten einde liep was de tijd rijp voor een nieuwe, modernere basistrainer dan de Tiger Moth. In de de Havilland fabrieken in Canada werkte een Pool, Wsiewolod J. Jakimiuk, die in 1939 vlak voor de Duitse invasie in Polen was uitgeweken. Hij was Chief Engineer van de National Aircraft Factory in zijn land. Na zijn ‘emigratie’ naar Canada kreeg hij een aanstelling bij de Havilland in Downsview.
Al in 1943 was hij bezig met het ontwikkelen van een opvolger voor de Tiger Moth als ‘primary trainer’, maar door de oorlog kwam het er niet van. Zomer 1945 bezocht Francis St. Barbe, een van de topmensen van de Havilland, de fabriek in Downsview om te praten over plannen voor de naoorlogse periode. Op het bureau van Phil Garrat, de directeur van de Canadese fabriek, zag hij een modelletje staan van de door Jakimiuk ontwikkelde Trainer en hij besefte, dat dit de opvolger zou kunnen zijn van de inmiddels hopeloos verouderde Tiger Moth. Hij gaf opdracht om onmiddellijk de ontwikkeling ter hand te nemen en op 31 October 1945 waren er twee prototypes klaar. Op 22 mei 1946 volgt de eerste vlucht van een Chipmunk, met het prototype CF-DIO-X. Er was afgesproken, dat in Canada ontwikkelde de Havilland vliegtuigen de naam van Canadese inheemse diersoorten zouden krijgen en zo werd dit vliegtuig, een tandem tweezitter laagdekker, de Chipmunk (DHC1)genoemd, naar een inheemse eekhoornsoort. (Dus niet naar een monnik met een Chipknip) De motor was een Gipsy Major van 145 Pk, dezelfde motor die in de Tiger Moth werd gebruikt en die een goede reputatie had qua betrouwbaarheid.
Het bleek een fantastisch goed uitgebalanceerd vliegtuig te zijn, een ideale trainer. De naoorlogse luchtmachten van diverse landen waren bijna allemaal op zoek naar een nieuwe trainer en de Chipmunk heft dan ook over de gehele wereld als zodanig dienst gedaan.Bij de Royal Air force zijn de laatste 60 vliegtuigen pas in maart 1996 uitgefaseerd, en in Portugal zijn ze na enige tijd buiten dienst te zijn geweest nu weer actief (2002) als basistrainer, hier hebben ze echter wel een lycoming motor in de Chipmunk gebouwd.
Sinds kort is de orginele Chipmunk weer in dienst bij de Engelse luchtmacht als opleidingstoestel voor de door de Engelse luchtmacht gesponsorde Britisch Memorial Flight.
Yakolev 52
De Yak52 is een 2 zitter, ontworpen door de Yakovlev fabrieken. De productie van dit toestel is gestart in Roemenië. Tot en met vandaag zijn er 1800 stuks gebouwd. Dit toestel werd voornamelijk gebruikt door de Russische luchtmacht als een basis en “advanced” aerobatics trainingsvliegtuig. De Yak52 is geheel van metaal gemaakt en in staat om een groot scala aan aerobatic manoeuvres uit te voeren. De 360PK radiaal motor geeft de vlieger genoeg power om het vliegtuig en zichzelf een belasting te geven van 7G (7x de zwaartekracht)
Dank zij een stichting is er steeds meer en meer interesse voor deze mooie Yak’s in Nederland. Zij zijn daarom een graag geziene gast op airshows en ander luchtvaartevenementen. Een display gevlogen door Gennady Elfimov is meer dan de moeite waard om te bekijken.
name | data |
---|---|
Engine | Vedeneyev M-14P 360 hp (269 kW) 9 cylinder aircooled radial |
Propeller | Two-blade variable pitch wooden V-530TA-D35 |
Span | 9.5 m (31.1 ft) |
Length | 7.67 m (25.1 ft) |
Height | 2.7 m ( 8.9 ft) |
Wings area | 15.0 m2 (161.2 ft2) |
Basic empty weight | 1035 kg (2282 lb) |
MTOW (Max Take-off weight) | 1315 kg (2899 lb) |
Basic fuel capacity | 90 kg (198 lb) |
Max wing loading | 87 kg/m2 (17.8 lb/ft2) 3.65 kg/hp (10.78 lb/kW) |
Max level speed | 270 km/h (167 mph) |
Vne | 360 km/h (225 mph) |
Stall speed | 110 km/h (68 mph) |
Stall speed with flaps | 90 km/h (56 mph) |
Max rate of climb | 7 m/s (1377 fpm) |
Service ceiling | 4000 m (13115 ft) |
Max range | 500 km (311 nm) |
Max endurance | 2.6 hrs |
Take off run | 200 m (655 ft) |
Landing run | 260 m (850 ft) |
Max load factor | + 7 / – 5 gs |