DHC1 Chipmunk

De_Havilland_Canada_DHC-1_Chipmunk_(WB671)The de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk is a tandem, two-seat, single-engine primary trainer aircraft which was the standard primary trainer for the Royal Canadian Air Force, RoyalAir Force and several other air forces through much of the post-Second World War years. The de Havilland Chipmunk was the first true post war aviation project of de Havilland Canada.

Today, a lot of DHC-1 Chipmunk (affectionately known as “Chippie”)airframes remain airworthy with more being rebuilt every year.

The RAF received 735 Chipmunks, designated de Havilland Chipmunk T.10, manufactured in the UK by the deHavilland parent company to specification 8/48 as a Tiger Moth replacement. Production began at the DH Hatfield factory but soon transferred to their plantat Hawarden Airport at Broughton near Chester. They initially served with Reserve Flying Squadrons (RFS) of the RAF Volunteer Reserve (VR) as well as theUniversity Air Squadrons. A few Chipmunks were pressed into service in Cypruson internal security flights during the conflict in 1958. From 1956 to 1990 the Chimunks of the RAF Gatow Station Flight were used for covert reconnaissance by BRIXMIS over the Berlin area. Chipmunk T.10s were also used by the Army AirCorps and Fleet Air Arm for primary training.

Chipmunks remained service with ATC Air Experience Flights until 1996 (the final AEF to use the Chipmunk was No. 10 Air Experience Flight, RAF Woodvale) when they were replaced by the Bulldog. The last Chipmunks in military serviceare still operated by the British historic flights – the RAF Battle of Britain Memorial Flight (including one of the Gatow aircraft), the Royal Navy and Armyhistoric flights, to keep their pilots current on tailwheel aircraft. The cockpit sections of some former RAF Chipmunks have been used as ground training aids. These are colloquially known as “Chippax” trainers.

Chip EHAM tower

Onze chipmunk G-BWTG is in 1950 te Chester gebouwd en maakte onderdeel uit van een order van 200 stuks (contract 6 / vliegtuig 2508 ) waarvan er 100 gebouwd zijn in Hatfield en de rest in de Broughton (Chester) fabriek met het serienummer C1-0119.

Op de RAF kaart met de geschiedenis staat het volgende;

26-07-1950: Toegevoegd aan de No. 5 reserve vliegschool “Castle Bromwich”in de buurt van Birmingham. We weten niet zeker of onze chipmunk toen al de codeletters WB-671 heeft gedragen.

Het is waarschijnlijker dat hij toen een RCY code had. Deze zal waarschijnlijk gelegen hebben in de serie RCY-A tot RCY-L, dit is later veranderd in een enkele letter R, gevolgd door een cijfer in de serie 10 tot 30.

23-10-1953: Met de sluiting van de “Reserve Schools” aan het einde van de Koreaanse oorlog werd de WB671 opgeslagen in de 9e MU (maintenance Unit) van de RAF te Cosford.

29-07-1955: Uitgeleend aan de Leeds University Air Squadron om in hun zomerkamp op RAF vliegveld Hullavington ingezet te worden. Waarschijnlijk droeg hij hier de codeletters ’52’.

25-10-1955: Terug in opslag bij No. 20 MU te Aston Down

02-06-1960: Bij sluiting van No. 20 MU overgebracht naar No. 5 MU te Kemble

29-07-1966: Overgedragen aan de marine. Voor de Marine was hij gestationeerd op Plymouth totdat hij werd teruggetrokken uit actieve dienst op 29 maart 1994 met 8.795,05 gebruiksuren.

26-11-1994: Verkocht bij de veiling van Sotherby’s voor £ 9.200 .

Kort daarna naar Nederland gekomen en sinds 2009 in de vloot van Classic Wings NL.

In het kort de geschiedenis van het toestel;

1943. Jakimiuk begint met ontwerp Chipmunk.

1945. Francis Barbe geeft opdracht voor ontwikkeling.

1945. 31/10 twee prototypes gereed.

1946. 22/5 eerste vlucht (CF-DIO-X).

1949-1973. Chipmunk is belangrijkste trainer voor de Engelse Luchtmacht  maar ook voor vele andere luchtmachten.

1996. In maart worden de laatste 60 Engelse Chipmunks uitgefaseerd.

1996. Juni, Tony Cowan begint vlucht rond de wereld (mislukt in Rusland).

1997. 20/5 – 21/7 Tony Cowan maakt vlucht rond wereld langs noordelijke (siberie-Alaska) route.

1998. Engelse luchtmacht neemt enkele Chipmunks terug in dienst voor opleiding piloten historische vliegtuigen.

2000. Portugese luchtmacht bouwt Chipmunks om naar Lycoming motor, Chipmunks zijn nog steeds in actieve dienst.

Sinds het ophouden van het bestaan van de Havilland fabrieken hield hiermee ook het “doorontwikkelen”van het toestel op. Deze “Type Responsibility”  is een tijdje door BAE overgenomen waarna het op vrijwillige basis door de Havilland Support group LTD (DHSL) is overgenomen. Inmiddels is gebleken dat het veel meer werk was dan wat je van vrijwilligers mag verwachten. Sinds begin 2012 is het een commercieele organisatie geworden. De Scottish Bulldog valt ook onder de verantwoordelijkheid van deze organisatie. Noodzakelijke aanpassingen en of advies in onderhoud wordt door DHSL middels TNS (Technical News Sheets) of AD’s (Airworthiness Directives) afgegeven. Classic Wings heeft met DHSL een Type Responsibility Agreement afgesloten. Dit waarborgt het juist onderhoud en op basis van voortschijdend inzicht evt noodzakelijke stucturele aanpassingen aan de Havilland vliegtuigen ten einde de veiligheid van dit toestel te optimaliseren.

Datasheet DHC1

Specifications (T Mk 10):         Engine: One 145-hp Gypsy Major 8 inline piston engine.

Weight: Empty 1425 lbs., Max Takeoff 2014 lbs.

Wing Span: 34ft. 4in.

Length: 25ft. 5in.

Height: 7ft. 0in.

Performance:         Maximum Speed: 138 mph at sea level         Ceiling: 15,800 ft.

Range: 280 miles

Number Built: 1,075+