Updates Project C47
Augustus 2013;
Zijn wij begonnen met de demontage van de C47 op Lelystad. Onder zeer tropische omstandigheden met temperaturen boven de 30 graden in een brandende zon boven op aluminium vleugels hebben wij een aanvang gemaakt met het om en om loshalen van plm. 320 bouten en moeren per kant van de hoofdvleugels. Inmiddels hebben wij een leuk, vooralsnog klein team dat zich bezighoudt met de demontage op Lelystad. Allen zijn zeer enthousiast. Als je aan dit vliegtuig sleutelt is het net of je je waant in de tijd dat het werd gebouwd, je gedachte gaat naar de beginjaren 40. Je vindt een verdwaalde klinknagel en vraagt je af hoe lang die er al ligt en wat heeft ie meegemaakt. Zo ook de wonderlijke reparaties in de romp, ronde plaatjes waar ooit een kogel doorheen is gegaan. Allemaal historie dus. Hetzelfde gevoel krijg je als je op voormalig vliegstrip Keent/ B82 rondloopt. Wij hopen als wij de binnenbekleding in de romp verwijderen meer historie te vinden. Het is niet ongewoon geweest dat soldaten kleine “notes” achter lieten aan hun dierbaren. Er vliegen nu nog C47’s rond waar dit soort briefjes zichtbaar zijn geworden.
Op andere dagen hebben wij het stabilo verwijderd wat overigens heel makkelijk ging, we dachten even te doen hebben met een mecanodoos. Het verticale staartvlak daar en tegen zat vast, erg vast. We hebben de helft van de bouten met schoefkop moeten uitboren en met een speciaal “tooltje”er uit kunnen halen. Wij beschikten al over speciaal en Engels als ook ander gereedschap en dergelijke maar nog niet alles. Na een kort telefoontje hebben wij Paul Hendriks van de fa Hendriks BV bereid gevonden ons te helpen. Het gereedschap dat wij nog nodig hebben tijdens de restauratie zal hij ons schenken, wij zijn hem daar erg dankbaar voor. Een ander deel dat erg vast zat was een “bracket”voor de rudder control. Deze moest verwijderd worden omdat anders het richtingsroer niet gedemonteerd kon worden. Met de juiste kruipolie en een tijdje laten weken/ inwerken ging zij er af, hetzij moeizaam.
24 september 2013;
Gisteren opdracht gegeven aan de vervoerder om het vergunningentraject aan te vragen voor transport over de weg. Demontage van de prop en hoofdvleugels m.b.v. een kraan zal binnenkort plaatsvinden waarna het toestel vervoerd zal gaan worden naar Weeze en Teuge.
12 november 2013;
Het toestel staat inmiddels in Weeze en Teuge en is met vakkundig transport vervoerd geworden. Op sommige plaatsen was links en rechts niet meer als 5 centimeter speling. Wij zijn nu in gesprek met de betrokken luchtvaartauthoriteiten om het project gestalte te geven en te zorgen dat het na de restauratie het benodigde bewijs van luchtwaardigheid gaat krijgen.
Inmiddels is er een hoop gebeurd, in 2017 is het toestel van Weeze verplaatst naar het Oorlogsmuseum Overloon. Door veranderende regelgeving bleek het niet mogelijk het toestel luchtwaardig te krijgen op de juiste vergunning. Inmiddels is het toestel statisch gerestaureerd en is het project in een afrondende fase beland.
Het toestel wordt samen tentoongesteld met een Horsa Glider. Een unieke combinatie.