DH82a Tiger Moth
Een Icoon uit de historie van de luchtvaart, de voorloper van onze Chipmunk. In tegenstelling tot de DHC1 is de Tiger-Moth wel in dienst geweest bij zowel bij onze Koninklijke Luchtmacht als de Rijks Luchtvaart School.
In totaal heeft de Rijksluchtvaartschool (RLS) 30 Tiger Moth in dienst gehad, die tot aan 1960 gebruikt werden voor de vliegopleiding. Een groot deel van de oudere generatie KLM vliegers is hun vliegtraining begonnen zijn op deze beroemde dubbeldekker.
De stichting Dutch Tiger Flight (DTF) is opgericht in 1992 na de aankoop van een De Havilland DH-82A Tiger Moth uit Amerika met de registratie N8233. Een groep van hoofdzakelijk KLM vliegers tegen hun pensionering leek het leuk om weer in een vliegtuig te vliegen waar zij ooit hun luchtdoop in hadden gehad. Uiteindelijk bestaat de stichting nu uit 13 enthousiaste mede-eigenaren van dit legendarische vliegtuig.
In 1960 werd de PH-UAO verkocht aan de Nationale luchtvaartschool (NLS) op vliegveld Hilversum. Hier werd hij gebruikt voor de opleiding van sportvliegers tot 1970, waarna hij verkocht is aan een handelaar in de USA. De registratie werd in Amerika veranderd in N8233 en de Fokker staart werd weer vervangen door de originele en elegante De Havilland staart. In 1992 werd de N8233 te koop aangeboden in Amerika en verkocht aan de DTF. Vanaf het begin werd deze Tiger gestald in de Pioneer hangaar op vliegveld Lelystad maar sinds 2004 is vliegveld Hilversum haar vaste standplaats geworden.
Dat de N8233 werd aangekocht is niet geheel toevallig. De Tiger Moth met constructie nummer 85959 is gebouwd bij Morris motors in Engeland en is in januari 1943 afgeleverd aan de RAF. Na de tweede wereld oorlog werd de Rijksluchtvaartschool opgericht met het doel om verkeersvliegers op te leiden voor de KLM. De RLS koos voor de elementaire vliegopleiding voor de Tiger Moth, die zijn kwaliteit bewezen had tijdens de oorlog als basis trainer van bijna alle Royal Air force piloten en nu voor weinig geld te koop was uit de oorlogsdump van de RAF. Deze Tiger Moth was één van de 17 Tigers die in 1946 in gebruik werden genomen door de RLS en kreeg de registratie PH-UAO. Ten gevolge van enkele ernstige ongevallen in de eerste maanden in dienst van de RLS, heeft de Rijksluchtvaartdienst een onderzoek gedaan naar de luchtwaardigheid van dit vliegtuig. Dit resulteerde in een modificatie van de staart van alle PH geregistreerde Tiger Moth’s: de foeilelijke ‘beddenplank’ of ‘Fokkerstaart’.
Wilt u een keer meevliegen? Stuur een mail naar info@classicwings.nl
Specifications DH82a:
Engine: One 145-hp de Havilland Gipsy Major inline piston engine
Weight: Empty 1,115 lbs., Max Takeoff 1,825 lbs.
Wing Span: 29ft. 4in.
Length: 23ft. 11in.
Height: 8ft. 10in.
Performance:
Maximum Speed: 107 mph
Cruising Speed: 90 mph
Ceiling: 14,600 ft.
Range: 275 miles