Classic Wings actueel update!

Onze Antonov staat inmiddels weer op Teuge en de eerste rondvluchten zijn  achter de rug. Het is altijd leuk en geweldig om te zien dat de Antonov na bijna 6 maanden stil te hebben gestaan weer in een keer wil starten. Dit seizoen staat mede in het teken van 70 jaar bevrijding van Europa. Er zijn dit jaar dan ook meer evenementen verder weg, vliegdagen in Duitsland en zelfs 70 jaar D-DAY in Normandie. De agenda is deels bekend voor het seizoen zodat u zich nu al kunt opgeven voor een van de rondvluchten of incentive-reizen. Wij zullen dit jaar zeker ook weer naar Engeland gaan om de shows op Goodwood en Duxford bij te wonen. Wij hopen wederom op het vertrouwen van onze passagiers in Classic Wings en het meevliegen in onze An2 dit jaar en hopen u dan ook te mogen begroeten aan boord van de grootste eenmotiorige dubbeldekker van de wereld.

Romp glad maken en inspectie

Het DC3 project is opgestart en met een 20 tal vrijwilligers zijn wij hard aan het werk om dit toestel weer in de lucht te krijgen. Er moet nog veel gedaan worden, maar de basis is goed, zo dus ook de vooruitzichten dat het toestel zeker weer de lucht in zal gaan. Het is een groot project en voor ons als klein luchtvaartbedrijf een enorme uitdaging. afgelopen augustus zijn wij begonnen met de demontage en zoals eerder vermeld staat dit toestel op locatie voor de restauratie. Het projectteam is samengesteld en dit mooie project is dus in volle gang en op stoom. Inmiddels zijn wij volop in gesprek met de luchtvaart autoriteiten om in samenspraak een verdere plan van aanpak te bespreken voor certificering van het toestel na de restauratie. Geen gemakkelijke klus maar realistisch en haalbaar. Het is een toestel met een rijk en bont verleden en heeft 70 jaar geleden actief meegedaan aan de bevrijding van ons land. Wij zijn ook bezig om het tijdspad van dit toestel ten tijde van de 2e wereldorrlog in kaart te brengen. Dit heeft zelfs geleid tot het vinden van de namen van de crew en zelfs foto’s.

Landelijk en dus vanaf andere velden zullen we ook vaker te zien zijn met onze An2. Seppe en Midden Zeeland zullen we hopelijk in July en Augustus aandoen. Deze actie was in voorgaande jaren een succes, ruim 350 mensen mochten in 2 weekenden Passion Meets Tradition ervaren Onze klanten weten ons ook steeds vaker te vinden als het gaat om ons Crew Resource Management programma. Wij presenteren een leuk multimedia programma met leuke sprekers en vaak eye-openers voor de aanwezigen. Het programma wordt altijd afgesloten met een diner of BBQ geheel in stijl en rondvlucht(en) en of een aerobatics-demo. Op onze website vindt u meer info omtrent de mogelijkheden.

Ook de inmiddels 6 jaar geleden aan onze vloot toegevoegde de Havilland Chipmunk DHC1 heeft net zijn jaarlijkse keuring en onderhoud gehad. De vliegers zijn nog steeds erg enthousiast en af en toe dient zich een nieuw vlieger aan. Nog steeds zijn we op zoek naar nieuwe vliegers voor dit toestel. Wilt u eens een keertje met de Chipmunk meevliegen, mail naar  chipmunkdhc1@gmail.com.De plannen om een extra Chipmunk toe te voegen aan de vloot als ook de Tiger Moth waar we het eerder over hadden hebben we even op de lange baan geschoven.

Ook bij Jeroen, een van onze vaste vliegers op de An2 en Chipmunk die vorig jaar een Yak 9 heeft aangeschaft loopt het project gestaag. De Yak9, een vliegtuig in de grootte en orde van een Mustang en of Spitfire wordt nu in Belgie opgeknapt en zal hopelijk iets later dan gepland in het Nederlandse luchtruim te zien zijn.

leo

Leo, een van onze Chipmunk-vliegers die vorig jaar een Scottish Aviotion Bulldog heeft aangeschaft heeft inmiddels de nodige uurtjes gevlogen. De Bulldog was de opvolger van de Chipmunk en is inmiddels ook al weer uitgefaseerd.

Al met al en nu zeker met de restauratie van de DC3 wordt ons clubje groter en nog leuker. Het bezoeken van airshows en daar waar mogelijk in formatie naar toe vliegen dus ook steeds leuker. Inmiddels hebben wij het over een team van meer dan 30 mannen en vrouwen van gepasioneerde, vrijwilligers, monteurs en vliegers.

Klassieke luchtvaart is een aparte tak van sport en vaak om logische redenen, beetje een ondergeschoven kindje bij de politiek en regelmakers. Wij zijn nu voor het 4e jaar lid van de Nederlandse federatie voor hisorische luchtvaart. Doel hiervan is om regelgeving voor te zijn en zelf (mede) een stukje beleid aangaande historische luchtvaart te schrijven en een zo breed mogelijk draagvlak te creeren. www.nfhl.nl

Uw Classic Wings Team/ Rob de Man