Classic Wings actueel update!

Onze Antonov heeft dit jaar voor het eerst op Teuge gestaan voor de winterstop.  Dit seizoen wederom meer evenementen, wat verder weg, vliegdagen in Duitsland maar ook leuke airshows dichterbij huis, de Luchtmacht open dagen is er een van. De agenda is deels bekend voor het seizoen 2016 zodat u zich dan kunt opgeven voor een van de rondvluchten, airshows of incentive’s. Voor de liefhebbers, wij zullen dit jaar zeker ook weer naar Engeland gaan om de show op Duxford bij te wonen. Wij hopen wederom op het vertrouwen van onze passagiers in Classic Wings en het meevliegen in onze An2 en hopen u dan ook dit jaar te mogen begroeten aan boord van de grootste eenmotiorige dubbeldekker van de wereld.


Romp glad maken en inspectie

Schoonmaken romp DC3

 

Het DC3 project dat in 2013 is opgestart en wordt uitgevoerd met een 20 tal vrijwilligers ligt deels stil. Wij zijn hard aan het werk om dit toestel weer in de lucht te krijgen. Er moet nog veel gedaan worden, maar de basis is zeer goed, zo dus ook de vooruitzichten dat het toestel zeker weer de lucht in zal gaan. Het is een groot project en voor ons als klein luchtvaartbedrijf een enorme uitdaging. Het toestel staat op locatie voor de restauratie. Wij zijn volop in gesprek met de luchtvaart autoriteiten om in samenspraak een verdere plan van aanpak te bespreken voor certificering van het toestel na de restauratie. Om dit te realiseren zijn wij inmiddels ook gestart met het opzetten van een eigen onderhoudsbedrijf. Geen gemakkelijke klus maar realistisch en haalbaar. De DC3 is een toestel met een rijk en bont verleden en heeft ruim 70 jaar geleden actief meegedaan aan de bevrijding van ons land. Wij zijn ook bezig om het tijdspad van dit toestel ten tijde van de 2e wereldoorlog verder in kaart te brengen. Dit heeft zelfs geleid tot het vinden van de namen van de crew en zelfs foto’s. Inmiddels is er ook contact met de familie van de bemanning en zelfs contact met een van de vliegers die nog in leven is.

Landelijk en dus vanaf andere velden zullen we ook vaker te zien zijn met onze An2. Seppe, Midden Zeeland en velden net over de grens in Belgie zullen we hopelijk in July en Augustus aandoen. Deze actie was in voorgaande jaren een succes, ruim 350 mensen mochten in 2 weekenden Passion Meets Tradition ervaren. Onze klanten weten ons ook steeds vaker te vinden als het gaat om ons Crew Resource Management programma. Wij presenteren een leuk multimedia programma met leuke sprekers en vaak eye-openers voor de aanwezigen. Het programma wordt altijd afgesloten met een diner of BBQ geheel in stijl en rondvlucht(en) en of een aerobatics-demo. Op onze website vindt u meer info omtrent de mogelijkheden.


Chipmunk tijdens open dagen Niederrhein Weeze 2004

Ook de inmiddels 8 jaar geleden aan onze vloot toegevoegde de Havilland Chipmunk DHC1 heeft net een onderhouds beurt gehad en wedederom een verlenging voor van het BVL (bewijs van luchtwaardigheid). De vliegers zijn nog steeds erg enthousiast en af en toe dient zich een nieuw vlieger aan. Nog steeds zijn we op zoek naar nieuwe vliegers voor dit toestel. Wilt u eens een keertje met de Chipmunk meevliegen, mail naar  chipmunkdhc1@gmail.com.


Yak9

Ook bij Jeroen, een van onze vaste vliegers op de An2 en Chipmunk die 3 jaar geleden een Yak 9 heeft aangeschaft loopt het project gestaag. De Yak9, een vliegtuig in de grootte en orde van een Mustang en of Spitfire wordt nu in Belgie opgeknapt en zal hopelijk iets later dan gepland in eind 2016 vliegend te zien zijn.


leo

Bulldog

Leo, een van onze Chipmunk-vliegers die inmiddels 4 jaar geleden een Scottish Aviation Bulldog heeft aangeschaft heeft inmiddels weer de nodige uurtjes gevlogen. De Bulldog was de opvolger van de Chipmunk en is inmiddels ook al weer uitgefaseerd.

Het toestel dat Remko Sijben vorig jaar heeft aangeschaft een zgn, CAC Boomerang heeft buiten Nederland de nodige vluchten gemaakt en airshows aangedaan. Dit Toestel van Australische makelij heeft een motor van 1425 PK en is een onbekende in de historische luchtvaart maar zeker geen onverdienstelijke. Dit toestel is namelijk ingezet bij de acties in Oost Indie . Hopelijk zien we dit toestel binnenkort ook in het Nederlandse Luchtruim. Al met al en nu zeker met de restauratie van de DC3 wordt ons clubje groter en nog leuker. Het bezoeken van airshows en daar waar mogelijk in formatie naar toe vliegen dus ook steeds leuker. Inmiddels hebben wij het over een team van meer dan 30 mannen en vrouwen van gepassioneerde, vrijwilligers, monteurs en vliegers.


Boomerang

CAC Boomerang

Klassieke luchtvaart is een aparte tak van sport en vaak om logische redenen, beetje een ondergeschoven kindje bij de politiek en regelmakers. De Nederlandse federatie voor historische luchtvaart is een mooi initiatief. Doel hiervan is om regelgeving voor te zijn en zelf (mede) een stukje beleid aangaande historische luchtvaart te schrijven en een zo breed mogelijk draagvlak te creeren. www.nfhl.nl

Uw Classic Wings Team/ Rob de Man