Classic Wings actueel update!
Onze Antonov staat inmiddels weer buiten voor de hangaar van AMN, een comfortabele plek voor ons waar wij ook in de winter wat onderhoud kunnen doen. Dit seizoen hopelijk ondanks Corona wat meer evenementen, De agenda is nog niet helemaal gevuld qua rondvluchten, airshows of incentive’s. Wel kunt u wederom dit jaar i.s.m. Brasserie the Hangar een rondvlucht of incentive boeken met een lunch of diner. De ambiance van the Hangar welke gesitueerd is naast onze hangaar sluit perfect aan bij het gevoel en de passie die wij met Classic Wings willen uitdragen en wat uiteindelijk moet leiden tot een perfecte geslaagde dag en momentbeleving.
Voor de liefhebbers, wij zullen in 2021 zeker ook weer naar Engeland gaan om de show op Sywell, voorheen Duxford bij te wonen als ook Goodwood the Revival. Wij hopen wederom op het vertrouwen van onze passagiers in Classic Wings en het meevliegen in onze An2 en hopen u dan ook spoedig te mogen begroeten aan boord van de grootste eenmotorige dubbeldekker van de wereld.
Het DC3/C47 project dat in 2013 is opgestart en werd uitgevoerd met een aantal vrijwilligers is stilgelegd. Het toestel is eind 2017 naar het oorlogsmuseum Overloon verhuisd. Daar wordt nu hard gewerkt om dit toestel weer in de oorspronkelijke staat, maar dan niet vliegend terug te brengen. Er moet nog veel gedaan worden, maar de basis is zeer goed, zo dus ook de vooruitzichten dat het toestel zeker weer er uit zal gaan zien als toen. Het is een behoorlijk project voor het museum. Het toestel staat op locatie en midden in het museum voor de restauratie. Men kan dus “on the spot” het restauratieproces volgen. Deze DC3/C47 is een toestel met een rijk en bont verleden en heeft ruim 70 jaar geleden actief meegedaan aan de bevrijding van ons land. Wij zijn nog steeds bezig om het tijdspad van dit toestel ten tijde van de 2e wereldoorlog verder in kaart te brengen. Dit heeft zelfs geleid tot het vinden van de namen van de crew en zelfs foto’s. Inmiddels is er ook contact met de familie van de bemanning. Helaas is een van de nog in leven zijnde vliegers recentelijk overleden.
Landelijk en dus vanaf andere velden zullen wij mits Corona dat toelaat vaker te zien zijn met onze An2. Seppe, Midden Zeeland, Hoogeveen en velden net over de grens in Belgie en Duitsland en zullen we hopelijk in dit seizoen aandoen. Onze klanten weten ons ook steeds vaker te vinden als het gaat om ons Crew Resource Management programma. Wij presenteren een leuk multimedia programma met leuke sprekers en vaak eye-openers voor de aanwezigen. Het programma wordt altijd afgesloten met een diner of BBQ geheel in stijl en rondvlucht(en) en of een aerobatics-demo. Op onze website vindt u meer info omtrent de mogelijkheden.
Ook de inmiddels 14 jaar geleden aan onze vloot toegevoegde de Havilland Chipmunk DHC1 heeft net een onderhoudsbeurt gehad en moet wedederom een verlenging voor van het BVL ondergaan(bewijs van luchtwaardigheid). De vliegers zijn nog steeds erg enthousiast en af en toe dient zich een nieuw vlieger aan. Nog steeds zijn we op zoek naar nieuwe vliegers voor dit toestel. Wilt u eens een keertje met de Chipmunk meevliegen, mail naar chipmunkdhc1@gmail.com.
Ook bij Jeroen, een van onze vaste vliegers op de An2 en Chipmunk die 7 jaar geleden een Yak 9 heeft aangeschaft loopt het project gestaag. De Yak9, een vliegtuig in de grootte en orde van een Mustang en of Spitfire is inmiddels in Belgie opgeknapt en heeft reeds de eerste vluchten, iets later dan gepland uitgevoerd.
Leo, een van onze Chipmunk-vliegers die inmiddels 7 jaar geleden een Scottish Aviation Bulldog heeft aangeschaft heeft inmiddels weer de nodige uurtjes gevlogen. De Bulldog was de opvolger van de Chipmunk en is inmiddels ook al weer uitgefaseerd.
Het toestel dat Remko Sijben 9 jaar geleden heeft aangeschaft een zgn, CAC Boomerang heeft buiten Nederland de nodige vluchten gemaakt en airshows aangedaan. Dit Toestel van Australische makelij heeft een motor van 1425 PK en is een onbekende in de historische luchtvaart maar zeker geen onverdienstelijke. Dit toestel is namelijk ingezet bij de acties in Oost Indie . Hopelijk zien we dit toestel binnenkort ook in het Nederlandse Luchtruim. Al met al en nu zeker met de restauratie van de DC3 wordt ons clubje groter en nog leuker. Het bezoeken van airshows en daar waar mogelijk in formatie naar toe vliegen dus ook steeds leuker. Inmiddels hebben wij het over een team van meer dan 30 mannen en vrouwen van gepassioneerde, vrijwilligers, monteurs en vliegers.
Klassieke luchtvaart is een aparte tak van sport en vaak om logische redenen, beetje een ondergeschoven kindje bij de politiek en regelmakers. De Nederlandse federatie voor historische luchtvaart is een mooi initiatief. Doel hiervan is om regelgeving voor te zijn en zelf (mede) een stukje beleid aangaande historische luchtvaart te schrijven en een zo breed mogelijk draagvlak te creeren. www.nfhl.nl
Uw Classic Wings Team/ Rob de Man