C47 Dakota G-DAKK

 

Geachte heer van Eerd,  beste Frits,

 

Mijn naam is Rob de Man, kom uit Uden en ben een gepassioneerd aviateur.
Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende;
Ik heb uw telefoonnummer/ whatts app van Roderick Buijs gekregen in de tijd dat er nog gesprekken waren tussen u en hem aangaande uw aangeschafte C680 vliegtuig. In die tijd heb ik ook uw ouders meerdere malen met de Falcon 900 van en naar Spanje mogen vliegen.
Ik heb via Roderick vernomen dat u actief gaat worden, zo niet al bent in de historische luchtvaart en hoor dat het zelfs eventueeel om de Spitfire gaat, hoe stoer is dat!!!

AN2 op Wershofen DLD

Naast mijn baan als freelance captain op de Facon 900 heb ik ook een klein luchtvaartbedrijfje in de klassieke luchtvaart en doen wij tevens ook het onderhoud daarvan in een zgn part 145 omgeving. U bent overigens nu op onze website in een veilige voor niemand toegangelijke speciale pagina beland. Wij als Classic Wings verzorgen oa. rondvluchten met een Antonov2 uit 1957 als ook incentives naar bijv Duxford, Flying Legends en Goodwood the revival in Engeland. Verder ben ik de trotse bezitter van een orginele de Havilland Chipmunk MK10 uit 1950 in het kleurenschema van de Royal Navy. Dit toestel wordt ook wel ” the poor man’s Spitfire” genoemd. Ik vlieg voornamelijk deze toestellen zelf tijdens zowel rond- en incentive vluchten als ook op airshows.

Restauratie in de Shelter

Classic Wings is overigens het enige bedrijf in Nederland dat op basis van een AOC (air operator certificate) dit soort vluchten mogen en kunnen uitvoeren met klassieke vliegtuigen. Stichtingen zoals Catalina en DDA vliegen nml op de regeling historische luchtvaart en zijn niet commercieel erkend, wij daarentegen wel. Wij zijn goed ingevoerd in de historische luchtvaart en de daarmee gepaarde regelgeving en zijn inmiddels 12 jaar actief en ik zelf als persoon sinds 1991 actief in de luchtvaart.
3 Jaar geleden heb ik uit het faillisement van het Aviodrome een DC3/ Dakota gekocht. Dit met het idee het toestel weer luchtwaardig te maken. Dit project ligt helaas stil. Het toestel staat op dit moment in Weeze in een voormalige Nato Shelter en de vleugels liggen in opslag op vliegveld Teuge bij Apeldoorn.

Om dit project vlot te trekken heb ik verschillende ideeen (gehad), van toenadering zoeken tot PME, (Klik op PME) het kledingmerk dat de DC3 als een soort handelsmerk ziet tot en met ideeen om gelimiteerde horloges te laten maken gerelateerd aan de DC3. Het idee hierin was om de propellors om te smelten en daarvan aluminium kasten voor een horloge te laten maken dat een eigen ontwerp is op basis van een oude cockpit klok uit het ww2 tijdperk. Mensen van over de hele wereld kunnen dan een horloge kopen uit de gelimiteerde oplage van 1000 stuks en zich daarmee zichzelf identificeren, deel uit maken van het project. Wij hebben alle kennis en kunde in huis om zo’n campagne op te zetten in de breedste zin.

Busting Amsterdam tower

Door op de verwijzingen in dit document te klikken hoop ik dat u een indruk krijgt wat mijn idee is/ was en hoop ik uw zodoende interesse te wekken om eens met open vizier van gedachte te wisselen in de breedste zin des woords.

Op dit moment heb ik mbt de Dakota 2 ideeen staan, het toestel static te maken en middels subsidie in Oosterbeek neer te zetten bij het Airborn Museum in de invasie kleurenschema/ uitvoering zoals het heeft gevlogen tijdens de bevrijding van Nederland en Europa.

 

C47

Overigens heeft dit toestel een rijk en bond verleden en is er veel van bekend. Het heeft zelfs meegedaan in de film van Steven Spielberg, Band of Brothers. Ook hebben wij zelfs nog de bemanningsleden en familie daarvan gevonden en 1 van de piloten leeft nog. Het andere idee is om het vliegtuig te schenken aan een partij die de middelen heeft en het avontuur wil aangaan om het toestel op te knappen en het kan en wil gaan gebruiken als platform in zijn of haar bedrijf mbt promotionele aktiviteiten. Ik heb in zulks dan wel 1 voorwaarde dat ik er ook zelf op mag en kan vliegen en bij het project betrokken ben en blijf.

In 2019 is het 75 jaar geleden dat Europa bevrijd is, van de restauratie zou men een documentaire kunnen maken maar ook bijv Jumbo klanten betrekken bij deze akties, als het toestel klaar is rondvluchten akties etc. etc.
In 2019 vliegen er een 30 tal Dakota’s van Engeland (die uit de hele wereld komen) naar Normandie en niet veel later zullen ze doorvliegen naar Berlijn ter herdenking van de airlift.
Ook dit zou een mooie aanloop zijn naar……….
Mocht ons toestel weer kunnen vliegen, is er veel potentie en zijn er mogelijkheden om het op basis van self supporting te blijven vliegen. Er is veel vraag naar para sprongen, film en reclame werk als ook rond-en incentive vluchten.
Ik zou graag als het in uw agenda past een keer met u van gedachte willen wisselen en het gesprek aangaan.
Ik nodig u van harte uit een keer mee te vliegen of in de cockpit van de Antonov2 of Chipmunk.
Ik hoop gauw iets van u te vernemen.
Met vriendelijke vliegers groet,
Rob de Man
rgtdeman@gmail.com
0642015119

van idee tot realisatie

Achterkant horloge

Opzet 12 uurs wijzerplaat